duminică, 29 ianuarie 2012

Anton Pavlovici Cehov - un geniu al literaturii ruse


              ‘ Fericirea este o recompensă dată celui ce nu a căutat-o!’

Astăzi, 29 ianuarie 2012, se împlinesc 152 de ani de la nasterea marelui dramaturg și nuvelist rus, Αнтон Павловѝч Чѐхов - Anton Pavlovci Cehov.(1860 - 1904). El este considerat a fi părintele nuvelei modern și ocupă un loc primar în rândul scriitorilor care au făcut atât de faimoasă literature rusă, în toată lumea. S-a născut într-o familie numeroasă, cu șase copii, el fiind al treilea la părinți. Nu a fost un literat de ‘neam’, din păturile nobilimii, ci fiu de băcan și nepot de iobag, care au reușit să-și cumpere libertatea familiei înainte de emancipare. Astfel, s-a familiarizat de tânăr cu realitățile vieții secolului XIX, cu care se confrunta clasa de mijloc și țărănimea, acest fapt de stare influențându-I foarte mult scrierile, dându-le un puternic simț obiectiv și o maturitate cultivate de timpuriu.

Din păcate, copilăria marelui scriitor a fost marcată profun de comportamentul tatălui său, Pavel Yegorovici Cehov, care a cultivat în memoria sa un tablou sumbru al unui fanatic religios, un tiran care și-a terorizat familia ani întregi, aplicându-le numeroase ‘corecții’ fizice, atât lui cât și fratilor săi mai mari, Alexandr și Nicolai. În schimb, mama sa, Yevgeniya Yacovlevna Morozov,era o povestitoare cu un talent narativ iesit din comun și se presupune că de la ea ar fi moștenit talentul narativ care îl va aduce pe culmile celebrității. Tot ea este cea care l-a inițiat de la o vârstă fragedă în tainele scrisului și cititului. La vârsta de 8 ani, Anton a urmat școala locală, unde, surprinzător, nu s-a remarcat în mod exceptional, ci s-a comportat ca un copil obișnuit. Mai mult rezervat decât deschis, și-a făcut o reputație din comentariile sale critice, din farse și din poreclele pline de umor cu care își satiriza fregvent profesorii. Adora să joace diverse roluri în piese de teatru amatoare cu unele performanțe în cadrul teatrului provincial. În adolescent a conceput în faza initial scurte anecdote și povestioare, ca mai apoi să fie autorul unei piese de mari dimensiuni intitulată ‘Orfan de tată’, pe care însă, marcat probabil de copilăria sa, a distrus-o mai târziu.

Prima situație critică cu care s-a confruntat a fost în 1875, când tatăl său a dat faliment, pierzându-și astfel principal sursă de venit a familiei. Amenințat cu închisoarea, acesta din urmă a plecat în căutarea unui service la Moscova, unde frații mai mari a scriitorului, studiau la Universitate. În timpul asta, Yevgeniya, rămasă singură cu Anton și ceilalti copii, a pierdut casa în care locuiau, înșelată fiind de un birocrat din împrejurimi, care posta drept prieten al familiei. Împreună cu copiii, a fost nevoită să plece la Moscova în iulie 1876, lăsând-ul numai pe Anton în Taganrog, să-și poarte singur de grijă și să-și termine studiile începute aici. Acest episode al pierderii casei din copilărie, l-a marcat foarte mult, oferindu-I o temă de meditație asupra acestor aspect sociale: ‘pierderea unei case în folosul unui membru al clasei superioare de mijloc’, temă care va apărea în 1882 în piesa: ‘Tsvety zapozdalyie’, și mai târziu va fi abordată din nou, din păcate în ultima sa piesă din 1904: ‘Komedia v chetyryokh deystriyakh’. Familia sa, s-a confruntat cu dificultăți financiare foarte mari, astfel încât el a fost nevoit să dea meditații elevilor mai mici în Tanganrog, orașul său natal. În 1877, tatăl său și-a găsit un loc de muncă într-un depozit de haine, iar în 1879, a trecut examenele finale și s-a alăturat familiei sale la Moscova, unde a obținut o bursa de studii la Facultatea de Medicină din cadrul Universității din Moscova.

Primele publicații ale lui Cehov, după mutarea sa la Moscova, au fost editate în cadrul unor reviste umoristice, pentru a-și putea asigura și ajuta financiar familia. După absolvirea facultății în 1884, profesează în jurul Moscovei, într-o perioadă de represiune politică în care se scălda Rusia acelor timpuri. Dacă un scriitor în acea vreme redacta un articol critic la adresa guvernului imperial ar fi putut fi cu ușurință deportat ca deținut în Siberia, însă, nu era cazul lui Cehov, care, conform contemporanilor era apolitic din toate punctele de vedere, după cum afirma și Ronald Hingley, în lucrarea: ‘O nouă perspectivă asupra vieții lui Anton Cehov’ : “ar fi putut la fel de bine să trăiască și pe lumă, după cum trăia în Rusia Imperială”. În martie 1880, își publică prima piesă de teatru: ‘Strekaza’, într-o apariție săptămânală din St.Petersburg.

În 1882, Cehov îl întâlnește pe Nicolas Leykin, propietar și journalist a publicației comice ‘Oskolki’ – Fragmente, una din cele mai renumite din St.Petersburg și se supune regulilor impuse de el în redactarea articolelor, făcându-se cu această ocazie deosebit de remarcat îbtre gazetarii timpului. Pe la 1886, a devenit un scriitor foarte cunoscut al St.Petersburg-ului, deja publicase o colecție a articolelor sale în 1883 și încă una intitulată ‘Pestrye rasskazy’ avea să apară în 1886. În 1887, începe colaborarea la revista ‘Novoe Vremia’ – Timpuri noi, condusă de Alexei Suvorin, cel care îi va fi și editor. Anii 1886-1887, au fost cei mai productivi din cariera sa, el publicănd în acest interval: proză, lucrând la faimoasele sale piese de teatru și continuând să scrie articole într-un stil ironic și comic.

În ciuda genialității sale, Cehov, a trbuit să se confrunte de-alungul anilor 1880’ cu numeroase problem financiare familiar cauzate de datoriile fraților săi mai mari, pe care el a fost nevoit să le achite. Starea sa de sănătate a început să se detelioreze din decembrie 1884, când a început să aibă primele semne de tuberculoză, boală ce-I va fi fatală. În vara anului 1887, datoriile și starea precară de sănătate l-au determinat să-și ia o vacanță și să călătorească în Estul Ucrainei, vizitându-și și fostul oraș natal, Taganrog.

Între timp, își face debutul în lumea teatrului, în toamna anului 1887, având în premieră piesa în patru acte intitulată: ‘Ivanov’, care a avut un succes considerabil. A continuat să scrie piese de teatru în perioada 1888-1890, piese care i-au adus faima. Din 1890, Cehov se găsea într-o stare deprimantă, în primul rând din cauza decesului fratelui său Nicolai survolat din cauza unei crize de tuberculoză. A abandonat un proiect de piesă la care lucrase în continuu timp de 2 ani, fiind în această perioadă țiinta atacurilor și ironiilor contemporanilor săi, mai ales în presa timpului. Plictisit și deprimat, în aprilie 1890, hotărăște să viziteze Estul Siberiei, în care se alfa lagărul de concentrare din Sakhalin, pentru a se familiariza cu anumite aspecte ale vieții deținuților, pentru a lua diferite interviuri oficialilor și nu în ultimul rând pentru a scire un raport asupra condițiilor de viată de acolo, simțind nevoia unei schimbări radicale. Aceasta excursie prezenta un real pericol chiar și pentru un om perfect sănătos, deorace implica un drum de 53 de mile peste taigaua siberiană cu trenul și încă 300 de mile în care singurul mijloc de transport disponibil era calul. La sosire, Cehov a scris mult despre viața ostilă și mizerabilă a imensului lagăr, luând nu mai puțin de 160 de interviuri pe zi. În octombrie s-a îmbarcat spre Odessa, ca mai apoi să se întoarcă la Moscova, unde a introdus materialul adunat în vacanța sa în piesele: ‘Gusev’ (1890), ‘În Exil’ (1892) și ‘Ulbiystvo’ (1895). Plictisic și sacadat, după cum îi era firea, a continuat să călătorească în diverse locuri toată viața, în mod special în St.Petersburg și Sudul Rusiei. Era primit peste tot în societate cu fast, celebrat oriunde mergea cu petreceri, dar firea sa rezervată îl făcea să rămână rece și neimpresionat la toate aceste lucruri.

În ceea ce privește viața personală sunt cunoscute publicului aventurile sale amoroase. Prima sa iubită a fost Lydia Yavorsky, actirță de teatru la Moscova, dar se pare că această aventură amoroasă nu a fost una pasională. Cehov, rezervat ca de obicei, a manifestat întotdeauna o atitudine ciudată în ceea ce privește sexul, peste care se poate adăugă și celebra lui pasivitate, și se pare că el era ferm convins de faptul că o activitate sexuală în exces, neînfrânată ar fi dus într-un final la senilitate. Cu toate acestea, de-alungul anilor 1890’ au existat mai multe femei în viața sa privata, printre care și Lydia Mizinov, o prietenă de-a surorii sale, de asemenea scriitoare, care era îndrăgostită de el, deși era căsătorită. Până la urmă ea și-a îndreptat atenția către prietenul lui, scriitorul ucrainean Ignatius Potapenko, de asemenea căsătorit.

În 1901, la presiunile iubitei sale de atunci Olga Leornadovna Knipper, actriță la teatrul de Artă a Moscovei, hotărăște să se căsătorească, schimbul de jurăminte având loc la Moscova. Datorită stării precare de sănătate, doctorul său a considerat drept dezastru această căsătorie. În timpul cât au fost căsătoriți, cei doi au locuit mai mult separat decât împreună, ea continuând să joace la teatru în Moscova, iar el contiunuând să rămână în sud. Olga obișnuia să-I scrie fregvent scrisori din Moscova descriind aventurile amoroase ale colegilor să-I, mai mult pentru a-l face gelos, dar el, conform caracterului sau plin de pasivitate, găsea tot timpul pretexte pentru a nu o vizita.

În mai, Cehov părăsește Rusia împreună cu Olga, la sfatul medicului care l-a trimis la tratament în Germania la Bandenweiler. Deși în luna iunie sănătatea sa părea a se îmbunătăți, a suferit două atacuri consecutive de cord pe 29, respectiv 30 iunie, în urma cărora a decedat, pe 2 iulie 1904. Trupul lui a fost adus în Rusia, unde s-au ținut și ceremoniile funerare.

Influența lui Cehov asupra literaturii moderne a fost imensă. Printre inovațiile sale se numără: accentul asupra caracterului, dispoziției și sentimentele personajelor și nu pe acțiune în sine, stilul impresionist de expunere a convingerilor sale și mai ales desprinderea din tiparul tradiționalist care domina literatura vremii. Altfel spus, marele scriitot a fost un adevărat pionier și promotori al literaturii moderne, un genuia a cărui amprentă va rămane asupra următoarelor generații de scriitori din întreaga lume.

Opera

1.      Teatru

·         1881: Platonov sau Piesa fără titlu;

·         1886: Asupra efectelor nocive ale tutunului ("О вреде табака");

·         1887: Cântecul lebedei piesă într-un act;

·         1887: Ivanov ("Иванов");

·         1888: Ursul ("Медведь: Shutka v odnom deystvii")-comedie într-un act;

·         1888/1889? Cererea în căsătorie ("Предложение");

·         1889 Tragedian fără voie ("Трагик поневоле");

·         1889: Nunta ("Свадьба");

·         1889 Demonul pădurii ("Леший") comedie în patru acte;

·         1891: Jubileul ("Юбилей");

·         1896: Pescărușul ("Чайка");

·         1897: Unchiul Vania ("Дядя Ваня");

·         1901: Trei surori ("Три сестры");

·         1904: Livada cu vișini ("Вишнёвый сад").



2.      Povestiri

·         1883: Moartea unui slujbaș ("Смерть чиновника");

·         1883: Grasul și slabul;

·         1884: Stridiile ("Устрицы");

·         1884: Cameleonul ("Хамелеон");

·         1884: Masca ("Маска");

·         1885: Vânătorii ("Егерь");

·         1885: Sergentul Pribișceev ("Унтер Пришибеев");

·         1886: Grișa ("Гриша");

·         1887: Acasă ("Дома");

·         1887: Sirena ("Сирена");

·         1887: Kaștanka ("Каштанка");

·         1888: Stepa ("Степь");

·         1892: Salonul numărul 6 ("Палата № 6");

·         1894: Călugărul negru ("Чёрный монах");

·         1894: Vioara lui Rotschild ("Скрипка Ротшильда");

·         1895: Ordinul Anna ("Анна на шее");

·         1896: Casa cu mezanin ("Дом с мезонином");

·         1897: Mujicii ("Мужики");

·         1898: Omul în carapace ("Человек в футляре");

·         1899: Doamna cu cățelul ("Дама с собачкой");

·         1902: Arhiereul ("Архиерей");

·         1903: Logodnica ("Невеста")

3. Nuvele

·         1884: "Dramă la vânătoare";

·         1888: "Stepa" („Степь“);

·         1891: "Un duel" („Дуэль“);

·         1895: "Trei ani" („Три года“);

·         1896: "Viața mea" („Моя жизнь“).



4.Schițe umoristice

·         1884: Povestirile Melpomenei;

·         1886: Povestiri pestrițe.

·         1904: Livada cu vișini ("Вишнёвый сад").

5. Sintagme celebre

- ‘Darul din dragoste nu e neapărat unul scump, ci are o valoare simbolică, el împachetând de fapt sentimente’

- ‘Moartea este îngrozitoare, dar ar fi și mai îngrozitoare conștiința ca vei trăi de-a pururi și nu vei muri niciodată’

- ‘Universitatea dezvoltă toate aptitudinile, inclusiv prostia’

- ‘Dragostea arată omului cum ar trebui să fie’

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu